Valspecial med Per Schlingmann och Jesper Strömbäck

Valspecial med Per Schlingmann och Jesper Strömbäck

Slutspurt inför valet och vi har pratat med Per och vår kollega Jesper Strömbäck som svarat på frågor under veckan med utgångspunkt i årets valrörelse. Idag publicerar vi intervjuerna i sin helhet, först ut är Per.

Supervalår – vad tycker du har kännetecknat supervalåret? Vad är utmärkande för det här valåret till skillnad från tidigare?

Man kan inte jämföra valår med valår, varje år är sitt eget utifrån varifrån Sverige står som nation och vilka utmaningar landet har. Det som har präglat året är att media har varit upphetsade över faktumet ”supervalår”, mer än vad väljarna själva har varit.  Vi hade ett Europaval där väljarna skickade viktiga signaler om värderingar de tycker mer borde prägla politiken. Valrörelsen vi ser nu har ganska sent fått en nerv, men är fortfarande väldigt öppen eftersom många väljare fortsatt är osäkra.

Vad är ditt viktigaste tips till partierna i valspurten?

Det är att fokusera på den egna politiken och hur partierna vill utveckla Sverige, och att möta så många människor som möjligt. Det är nu det avgörs. 

Hur behåller partierna sin särart och hur påverkas deras varumärken i en tid när blockpolitiken alltmer bryts ner?

Jag håller inte med om att blockpolitiken bryts ner, man utvecklar ju sin särart och unicitet genom att vara synlig och tydlig mot väljarna. Att människor upplever små skillnader mellan partierna är mer en uppfattning som de politiska kommentatorerna har än vad som är fallet på riktigt.

Vem har haft den tydligaste kampanjen inför valet?

Om man tänker sig kampnanj i form av valaffischer så tycker jag Moderaterns kampanj som går i Stockholm och Vänsterpartiets kampanj ”Inte till salu”.

Tack vare FI har feminismen satts på kartan i valrörelsen, hur tycker du att deras kommunikations- och opinionsarbete har fungerat?

De var väldigt framgångsrika i Europavalet, men har inte alls varit lika närvarande i den valrörelse vi befinner oss nu. Diskussionen om jämställdhet har tyvärr tystnat något.

Vems berättelse om Sverige vinner?

När vallokalerna har stängt vet vi vems berättelse och verklighetsbeskrivning som fick stöd av flest väljare.

Vad skulle kunna göras för att få politiskt system, partier och väljare, att se möjligheterna till ökad tillväxt och sysselsättning i ökad integration i EU?

Genom att visa på att invandring och samhällen med mångfald också är bra för jobb och tillväxt.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*