Pers senaste krönika i DI -Häng med barn om du vill hänga med

Pers senaste krönika i DI -Häng med barn om du vill hänga med

Det var en alldeles vanlig tisdag. Jag satt och småpratade med min familj i vardagsrummet med tv:n på i bakgrunden.

Just under ett reklamavbrott – när annonsörerna via sina 30-sekundersfilmer försöker nå oss med slagfärdiga budskap – säger min dotter plötsligt: ”Pappa, vet du vilken mat Miss Lisbell tycker bäst om?” Det visade sig vara pommes frites.

Att annonsörerna försökte skrika ut sina budskap till oss tycktes inte bekomma henne det minsta.

Exemplet illustrerar de stora förändringar vi befinner oss i och manifesterar tydligt de yngre generationernas nya medievanor. Varumärken får allt svårare att nå fram via traditionella kanaler. Det handlar inte bara om att vi konsumerar mindre linjär-TV, utan också om att vi i högre grad sätter vår tilltro till och följer enskilda personer.

I det här fallet var det Miss Lisbell. Hon heter Lisa Jonsson, fyller 13 år i år och bor i Ödsmål utanför Stenungsund. Hon är en videobloggare med drygt 170.000 följare på Youtube. På Instagram följer 22.000 personer hennes flöde. Lisbell videobloggar bland annat om hästar, mode och smink. Hon testar sminkprodukter, jämför mobilskal och pratar allmänt om livet. Dessutom har hon en egen webbshop. Jämför de 170.000 personer som följer henne med de gamla tidernas ikoner. När jag växte upp var det tidningar som VeckoRevyn och Okej som regerade. VeckoRevyn har idag en upplaga på 44.200 exemplar och en cirkulation på cirka 120.000 personer.

Vi lever alltså i en tid när en 13-årig videobloggare krossar en gammal ikon som VeckoRevyn. Och hon är långt ifrån ensam. Isabella Löwengrip har uppemot en miljon besökare i veckan på sin blogg Blondinbella och närmare 150.000 följare på Instagram. Let’s dance-aktuella modebloggaren Kenza Zouiten är en annan förebild bland unga. Hennes blogg utsågs nyligen till ”Most Influental Fashion Blog” under modeveckan i Berlin, och är idag Sveriges största blogg.

Man kan tycka vad man vill om personifieringen, men det som står klart är att trenden återfinns i alla delar av samhället, och blir dessutom allt viktigare. Utvecklingen går mot en personfokusering där varumärken i allt större utsträckning låter sig gestaltas av enskilda personer som vi som konsumenter litar på, fascineras av och kan eller vill identifiera oss med.

Politiken är faktiskt en föregångare där i princip alla politiska förslag och samhällskritiken gestaltas av personer. Vi ser det också i näringslivet hur personligheten i ledarskapet blir viktigare. Och vi ser det i hur enskilda varumärken bildar allianser med människor som personifierar det egna företaget. Det tydligaste exemplet just nu är Volvos reklamfilmer med Zlatan.

Vi befinner oss i en tid när faktorer som globalisering, digitalisering och urbanisering skakar om vårt sätt att leva och interagera med varandra.

Det gäller att hänga med. I det sammanhanget är den mest avgörande egenskapen vår nyfikenhet. Samtidigt har vi vuxna en benägenhet att ta in kunskap som bygger upp och bekräftar vår världsbild. Vi är öppna för det som förstärker vår världsbild, men mindre lyhörda för sådant som ifrågasätter den. Utmaningen blir att öppna upp oss och ta in det som sker.

Här finns en informationskälla som är överlägsen alla andra: Barnen. De som växer upp idag formar sina världsbilder och sitt sätt att agera utifrån helt nya förutsättningar. Att vara tillsammans med och umgås med barn kan vara den bästa av skolor. Det gäller att med ett öppet sinne lyssna och försöka ta in vad de gör och vad det är de egentligen säger med sina funderingar kring vilken maträtt som är Miss Lisbells favorit.

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*